Courgettenfabriekjes

dat is misschien wel de beste benaming voor de vier courgetteplanten die ik hier in de moestuin staan heb.
Een met gewone groene vruchten, twee met witte en een met gele courgettes. Eigenlijk had ik er maar drie ingepland. Echter toen ik een week of twee later na het planten uiteindelijk zag welke plant wat voor vruchtkleur zou hebben (groen en twee maal wit) en opmerkte dat de vierde eentje met gele vruchten was, heb ik die ook nog maar een plaatsje gegeven.
Dat komt ervan als je zaad koopt, van die soorten, maar ze niet per kleur in een apart zakje zitten...

De ideale moestuinplant ook voor beginners, mislukken kan bijna niet. Alleen in het begin bij het buiten uitplanten even de slakken in het oog houden, want die zijn altijd wel in voor een lekker mals hapje jonge plant.
Op 10 april dit voorjaar had ik vijf zaden gezaaid in zaai / stekgrond (deze is zonder meststof, welke de jonge kiemwortels zou kunnen beschadigen). Een weekje later werd mijn geduld al beloond en twee weken later stonden alle vijf de jonge plantjes boven. Begin mei heb ik ze dan verspeend naar grotere potten, dit keer wel in gewone potgrond. Dat was te merken aan de groeischeut die ze daarna kregen. Een plantje is toen helaas gesneuveld. Daarom dat je best altijd net iets meer zaait dan op de planning staat, vaak kan je er een andere tuinier nog blij mee maken.

Na de IJsheiligen mochten ze naar hun definitieve plaatsje buiten.



Intussen zijn de dus creatief met recepten waarin courgette gebruikt wordt:


En uitdelen doen we natuurlijk ook!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'