Tomaten

Ik moet bekennen dat er niets is waar ik meer naar uitkijk in de winter, dan het zaaien van mijn tomatenplantjes.
Afgelopen zaterdag was het zover:


Ik heb dit jaar minder soorten gezaaid. Coeur de boeuf viel telkens tegen qua vruchten. De ene helft van de vrucht was al rijp terwijl de andere helft nog groen was. Ook Lemon Tree heb ik niet meer gezaaid. De smaak vond ik erg flets en tegenvallen. Dus daarom ervoor gekozen om van de rassen die ik echt lekker vind er wat meer te planten.
Deze soorten zijn geworden:
- Golden Pearl: gele kerstomaatjes, zoeter dan deze vind je ze niet
- Christmas Grapes: rode kerstomaatjes
- Tolstoi: rode trostomaat, echt heel lekker deze!
- Brenda: rode vleestomaat
Alle rassen zijn ook redelijk ziekteresistent, ook wel van belang, zeker bij buitenplanten.

Het zaaisel heeft mijn geduld niet lang op de proef gesteld: 2/3 is al opgekomen.


In mijn laatste blogje had ik geschreven over het sorteren van het bloemenzaad en dat sommige soorten al best lang 'over datum' waren.
Uit nieuwsgierigheid had ik kort erna de viooltjes ('Helen Mount') gezaaid, met datum 1/2006. Denkende dat er toch niets ging van komen uiteraard veel te dicht gezaaid... Blijkbaar blijft viooltjeszaad dus heel lang kiemkrachtig want ik eindigde met twee bakjes propvol zaailingetjes. Zien of het me lukt om daar nog wat te kunnen van verspenen en op te kweken tot volwassen plantjes.
Met Scabiosazaad (dat nochtans veel minder over datum was) had ik geen succes. Maar we hebben wel ons lesje geleerd bij de viooltjes en testen met een beperkter aantal zaadjes of het nog iets wordt :-)!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zadendoos

Osmanthus

Geranium 'Rozanne'