17/11/2018 - Bladeren harken

Begin augustus kreeg ik al een voorsmaakje, maar nu was het 'voor echt', het bladeren harken.
Vooral onder de ene grote Esdoorn lag er al een dik pak.
Ik was dus wel even zoet met harken... 
Ik gebruik trouwens een multihark. Echt een handig gereedschap en zoals de naam al zegt, multifunctioneel. Bladerhark, riek, sneeuwschop, al deze functies verenigd in één gereedschap, dat bovendien nog erg licht is. Ook niet onbelangrijk wanneer je 35 meter voetpad sneeuwvrij moet maken 😉…
Intussen zijn de zakken gevuld en is het wachten op mankracht om ze even samen op de kruiwagen te zetten om naar de composthoop te voeren.

De boom is nu bijna bladervrij, alleen hangen er nog een massa 'vliegertjes' aan... ik beken, daardoor is de boom niet helemaal mijn beste vriend... 
Al die dingetjes gaan dus ook kiemen, liefst van al in de border nog, waar ik ze dus een voor een handmatig van tussen de planten moet halen. En het zijn er immens veel, de ene naast de andere, een tapijt is het bijna... Dus dit is een van de minst fijne kanten aan de Esdoorns in onze tuin. 

Hebben jullie ook 'planten met nadelen'?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zadendoos

Osmanthus

Geranium 'Rozanne'