13/02/2019 - Nog meer snoeien en opruimen

Ik was niet de enige die van de zon genoten heeft vandaag...

Genieten van het weer en in de tuin werken, de ideale combinatie.
Eerst ben ik verder gegaan met het snoeien van het kleinfruit. Rode, witte en zwarte bes en de twee kruisbesstruiken hebben hun kappersbeurt ondergaan. 
Ik vrees dat het niet helemaal volgens de regels van de kunst gebeurd is. In het tuinboek staat wel zo'n mooie schemaatje waarop alles logisch lijkt wat en hoe te snoeien. Tot je dan naar je eigen planten kijkt die in niets met dat schema te vergelijken zijn. Dus heb ik vooral 'op het gevoel' gesnoeid. De planten krijg in ieder geval weer meer licht en lucht in het hart. Kruisende takken zijn weggehaald en enkele oude takken helemaal verwijderd. Ik zie wel wat het geeft. Een eventueel minder talrijke oogst is zeker geen ramp, vorig jaar was er zoveel, teveel eigenlijk... 
Ik had foto's gemaakt maar eigenlijk is daar zo weinig interessants op te zien (veel takjes op de ene foto en iets minder takjes op de na-foto) dat ik ze maar achterwege laat. 

Het kriebelde ook om al wat op te ruimen in de 'paarse border'. Er stond wat onkruid en de Verbena's mochten ook wel teruggeknipt worden nu. 
Dat staat even wat kaal maar die oude takken krijgen toch gegarandeerd witziekte dus veel meerwaarde hebben ze niet. Eens het echt voorjaar is lopen ze snel genoeg weer uit.

De droge takken van de Agastache ('Purple Haze') laat ik nog even staan. Ze komen al stilaan boven piepen maar dan kan ik goed in de gaten houden dat de slakken er niet mee gaan lopen.
Ook de Akelei mocht ik vandaag weer begroeten.
En ook de Asters ('Pink Star') zijn al bovengronds gesignaleerd. Morgen wanneer ik een volgend stukje border opruim ontdek ik er vast nog meer. Ik moet bekennen dat ik daar echt blij van word, merken dat ze de winter overleefd hebben. Alsof ik mijn oude vrienden weer terugzie...

Zijn jullie al aan het opruimen begonnen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zadendoos

Osmanthus

Geranium 'Rozanne'