14/12/2018 - Vogel(tje)s voeren

Nog zo'n puntje wat al lang op mijn to do lijstje stond maar er niet van kwam: het in orde brengen en terugplaatsen van de vogelvoerdingen. En nog belangrijker: ze allemaal weer vullen.

Dit is mijn persoonlijke favoriet uit de collectie, een nostalgisch smeedijzeren voederpaaltje. Helaas hebben de vogels een andere smaak want ze laten deze meestal links liggen.
Maar dit jaar een nieuwe poging in de voortuin. Moest ie aantrek hebben, dan krijg ik een leuk zicht vanuit mijn werkkamer.

Dit zou een zoekplaatje kunnen zijn: 'zoek de drie vogelvoerdingen'.
De staak was de eerste voorziening die we gekocht hadden. Wel handig voor allerlei dingen in netjes. Alleen weten de grote vogels zoals de kauwen er ook hun weg mee, dus is het vaak snel leeggesnoept.
Het klassieke huisje (tegen de steunpaal van het hekje tussen sier- en moestuin) heb ik via tweedehands gekocht en is handgemaakt door de grootvader van de verkoper. Dat vond ik wel een mooi aspect dus aangeschaft. Deze persoon heeft trouwens ook het nestkastje gemaakt dat op de volgende foto te zien is op de achtergrond. De meesjes maken hier heel veel gebruik van. Af en toe krijgt het ook bezoek van een dikke duif die heftig balancerend in evenwicht probeert te blijven op de smalle richel (en daar niet steeds in slaagt).
Als laatste is er het druppelvormige voederhuisje aan de Clematissteun. Dat is een leuk aandenken aan onze vakantie van 2017 in Landal. Wisselend succes voor dit elementje. Ik heb er nu eens een ander soort voeder in gedaan, dat het roodborstje misschien wel bevalt. 

Ook een voedertafel mag natuurlijk niet ontbreken. 
Vorig jaar stond hij voor de vijver, dicht bij terras maar had niet echt veel succes. Dus nu achter de vijver, en wat opener zodat onze crimi-kat in ieder geval niet veel verstopmogelijkheden heeft om onschuldige vogeltjes te verschalken.
In de Clematis steun op de achtergrond hangt ook nog een silootje met wat gemengd graan. Ik zie er niet veel beweging maar het raakt toch telkens leeg, dus iemand smult er zijn buikje rond. Dus ook dat gevuld en teruggehangen.

Nu maar wachten tot het lekkers weer ontdekt wordt.

Hebben jullie al voeder voor de vogels klaar in de tuin?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'