Terugblik #2

Nog zes maanden die wachten op hun hoogtepunt.

Juli:
Nog eens een poging gewaagd om gelei en confituur te maken. Gelukkig een meer geslaagde dan de vorige keer dat ik het probeerde. Heel veel rode bessen heb ik verwerkt. Later heb ik ook nog confituur van rabarber gemaakt.

Augustus:
We blijven bij de lekkere dingen. Zo zalig, verse boontjes!

September:
In deze tijd kan ik niet anders dan voor de Dahlia's kiezen. Nog zo'n plant waar ik vroeger niet veel van moest weten maar intussen helemaal weet te waarderen.

Oktober:
We zijn al wat afscheid aan het nemen van het tuinseizoen (hoewel we wel een ongelooflijk mooie nazomer gehad hebben) en kijken al vooruit naar volgend voorjaar met de aankoop van heel veel bloembollen.

November:
Volgens de catalogi zou dit siergras, Miscanthus sinensis 'Morning Light' niet bloeien in onze streken. Maar dat doet het de laatste jaren toch, en behoorlijk imposant.

December:
Om mijn najaarblues te verdrijven kopen we maar wat mooie winterbloeiers, zoals deze Helleborus 'Mon Blanc'. In het voorjaar krijgen ze een plaatsje in de tuin.

En dan nog eentje die niet onder een bepaalde maand te klasseren valt, onze Toby.
Vaak hield hij me gezelschap wanneer ik in de tuin bezig was. Inspecteren of het wel naar zijn zin was, want die tuin is uiteraard van hem 😉. Of nog vaker, lekker lui genietend van elk straaltje zon.

Mijn globaal gevoel over het jaar is dat het een vreemd tuinjaar was. De hitte en vooral droogte hebben toch wat schade aangericht, zeker aan het gazon. Dus dat vraagt om wat extra aandacht.
Andere planten zoals bijvoorbeeld de Gaura en de siergrassen, waren dan weer echt in hun element.
Hier en daar heb ik ook wat planten weggehaald die het niet goed deden of niet meer mooi waren. Over de alternatieven moet ik nog even nadenken maar daar is het nu de ideale tijd voor.
In de moestuin was het weer een goed tomatenjaar. De Nieuw-Zeelandse spinazie was voor mij de meest verrassende ontdekking. Eens die 'in gang' was, was er geen houden aan. Ook de koolrabi's waren een succes. Dus hopelijk kunnen we op dit elan verder gaan komend jaar.

Hoe was jullie tuinjaar? Sluiten jullie af met een goed gevoel?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'