12/09/2018 - De eerste bolletjes geplant

Vandaag - opgeschoven van gisteren - op de planning: het planten van de Saffraancrocusbolletjes (Crocus sativus).

Eerst moest ik ook dit plantvakje nog wat opruimen.
De blikvangers hier zijn een aantal Eryngium planums (Kruisdistels) die helaas dit jaar erg snel uitgebloeid waren, door de warmte/droogte allicht.
Wel hebben er een paar nog wat nieuwe scheutjes gemaakt die nu nog wat bloemen dragen:
Zo'n intense kleur blauw, mooi!
Wel vraag ik me af waarom er altijd mieren opzitten. Ik zal eens op zoek moeten gaan naar dat antwoord.
De uitgebloeide stengels zijn eigenlijk best wel decoratief maar mijn vader wilde graag wat zaad ervan, dus heb ik ze toch maar gekortwiekt. (Moest iemand er ook graag willen, laat gerust weten, er is meer dan genoeg.)
Dit plantvakje ligt op een van de warmste plekken in de tuin. Het is intussen ook een mengeling van wat vanalles door elkaar. Vooraan een randje Bergenia (Schoenlappersplant) met een Buxusbolletje. De andere randen waren gevuld met Prunella (Bijenkorfje) maar die doen het niet zo super. Ik denk dat ze net wat te droog staan. Initieel stonden in plaats van de Eryngiums Phloxen maar die hadden elk jaar meeldauw en zijn uiteindelijk ook niet meer teruggekomen. De distels zijn allicht een betere keuze.
In het voorjaar had ik er ook nog wat Ixiaknolletjes geplant, die hebben me positief verrast. Ik vrees alleen dat ik ze zal kwijt spelen nu aangezien ze niet winterhard zijn maar ik dus geen idee meer heb waar ze precies allemaal staan... Niet zo handig van mezelf.

Het opruimen dan, typisch zoals steeds: wat onkruid wieden, lelijk blad weghalen,... Ook het Buxusbolletje weer in model gebracht.
Dan mocht ik planten:
Een mooie grote plantmaat bolletjes, dus ik ben zeer te spreken over mijn bestelling bij Ecoflora.

Zo ziet dat opgeruimde stukje er intussen uit:
Met hopelijk binnenkort nog een beetje meer kleur van de Crocussen.
Vandaag had ik trouwens niet het gezelschap van Toby (die lag te maffen onder de leibomen) maar van George, de kat van de buren.

Houden jullie huisdieren ook alles steeds nauwlettend in het oog?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'