14/08/2018 - Opruimen en nadenken

Vandaag toch maar weer een stukje border opgeruimd: nog zo'n zonnige en warme hoek. Dus ja, weer een zone die erg afgezien heeft deze zomer.
Hoewel sommige planten het dit jaar wel goed doen, zoals deze Caryopteris clandonensis 'Heavenly Blue':
De bijen zijn er ook blij mee. Aan de steunpaal van de leibomen (Quercus ilex) hangen trouwens een paar insektenhotelletjes maar helaas hebben ze niet echt veel succes. Enkel de gaatjes in het 'massieve' hout zijn goed in gebruik. Wel heb ik al gemerkt dat er soms gaatjes na heel korte tijd weer open gepeuterd zijn, misschien een hongerige 'vijand'? Nog iets waar ik me een keer zal moeten in verdiepen.
Nog een positieve verrassing trouwens zijn de Abessijnse Gladiolen (Acidanthera murielae). Elegant knikkende en heerlijk ruikende bloemen:
Niet winterhard (dus eind oktober moeten de bollen gerooid worden) maar dat geeft me de kans om rustig na te denken over een plaats waar ze beter tot hun recht zullen komen.
Het opruimen dan. Dat stelde eigenlijk niet zoveel voor aangezien er niet erg veel beplanting meer rest. 
Zelfs het gazon is hier nog niet hersteld. Daar heeft het zaad van de Stachys byzantina (Ezelsoren) flink van geprofiteerd om volop te kiemen.
Op de achtergrond stonden Herfstanemonen (Anemone hybrida 'Honorine Jobert') die tijdens de zomer zowat allemaal verdroogd zijn. Hier en daar komt er wel weer eentje piepen uit de basis maar als er vaker zo'n zomers komen zal dit niet houdbaar zijn. Dus ik ga nadenken over alternatieven.
Om een goed zicht te hebben op wat waar nu nog precies staat, heb ik ook alle ranken van de Geranium 'Rozanne' teruggeknipt. Zo kan ik weer de individuele planten onderscheiden.
't Is een beetje een kale boel zo maar nodig om een goed overzicht te hebben. 

Onze rosse vriend vindt het in tegendeel niet erg dat er niet veel planten staan, zo heeft hij heel veel plaats om lekker te zonnebaden...

Aan de ene kant is het altijd wel leuk om weet wat nieuwe dingen te kunnen uitproberen maar aan de andere kant is het niet fijn natuurlijk als zoveel planten het loodje leggen. 
Herkenbaar, dat dubbele gevoel?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'