16/09/2018 - Moestuinmelancholie...

Ik beken, ik heb afgelopen weken de moestuin wat verwaarloosd...
De laatste zaaironde is niet echt gelukt en toen de courgettes ook nog meeldauw begonnen te krijgen, werd ik er zelfs wat melancholisch van, afscheid nemen van de zomer weet je wel,... ;-)
Deze Afrikaantjes vrolijken gelukkig de boel wel wat op met hun feloranje kopjes. Misschien is het jullie al opgevallen dat ik in de rest van de tuin geen felgeel of oranje gebruik. Maar in de moestuin vind ik het dan wel weer perfect passen.

Vandaag me dan toch maar aan de opruimklus gezet. 
Als eerste de drie courgetteplanten eruit. Ook de opgeschoten slaplanten volgen. Deze hebben een cadeautje achtergelaten: her en der staan wat zaailingen. Die ga ik proberen recupereren en kijken of er nog een kropje kan groeien. Na het oogsten van het radijzenzaad mag ook die plant de composthoop op. Her en der ook wat onkruid weggeplukt en droog blad verwijderd.
De bonenplanten hebben me nog plezier gedaan met nog een vergiet mooie boontjes. Wel heb ik een dubbel vak groene bonen weggehaald omdat ze te zeer aangetast waren en vol zaten met zwarte bonenluizen. Nu het seizoen toch bijna ten einde is vind ik het niet meer de moeite om te gaan bestrijden.
De tomatenplanten staan er eigenlijk al bij al nog best goed bij. Ze leveren nog dit bakje vruchtjes op.
Er hangen nog wat halfrijpe en groene exemplaren aan. Dus misschien dat er nog wel wat te plukken valt met het mooie weer dat ze voorspellen voor komende week.
Ik zal ook nog een recept met koolrabi's moeten zoeken want er zijn er heel wat oogstklaar. Misschien kijken voor iets dat ook ingevroren kan worden zodat we er deze winter ook nog kunnen  van smullen.
Zo ziet het er dan opgeruimd uit. Zo leeg, weer wennen. Niets mooiers dan zo'n lekker volle chaotische moestuin.

Nemen jullie ook stilaan afscheid van het moestuinseizoen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'