15/09/2018 - Weekendje tuin

Dit weekend hadden we eindelijk eens vrij, of beter gezegd, heb ik bewust vrijgehouden om weer eens wat uren in de tuin te kunnen maken. Die (gestolen) uurtjes in de week zijn wel fijn maar je kan nooit echt doorwerken, vaak moet je eer je goed en wel bezig bent, alweer stoppen omdat andere bezigheden je roepen.
Maar vandaag niet dus!
Ik had twee puntjes staan op mijn lijst die ik zeker wilde doen.
Eerst en vooral het resterende stukje border aan het raam grondig opruimen. De combinatie hier bestaat uit Perovskia als hogere elementen, Buxus als groenblijvend accent voor de winter en een onderbegroeiing van Festuca gautieri en Helianthemum (op de foto, niet nu in bloei).
Alles was nogal door en tussen en over elkaar gegroeid, met de Perovskia's die ook alle kanten opstaan behalve rechtop.
Dus dat was de eerste opdracht: die wat opbinden zodat het er wat minder chaotisch uitzag. Daarna kon ik al veel makkelijker alle onkruid weghalen.
En dan... iets waar ik me al langer aan ergerde: het siergras (Festuca gautieri) aan de rand mooi frisgroen en voor de rest bruin en droog. 
Ik kreeg het niet meer netjes en nam dus de rigoureuze beslissing: eruit. 
Oké, wat ook meespeelt hierin is dat telkens ik het aanraak, mijn handen erna vol 'speldenprikjes' staan. Ze zijn een tijdlang mooi geweest en heb er toen van genoten maar voor nu moest ik gewoon toegeven dat de ergernis groter werd dan het plezier.
Dus nog een zone die ik opnieuw mag invullen. Armeria staat al op de lijst van mogelijkheden, die zou ik zelf kunnen proberen zaaien zelfs. In afwachting kan ik het vak dan invullen met eenjarigen. Tenzij ik een van de komende dagen bij het snuisteren in allerlei catalogi iets tegenkom dat het absoluut moet worden natuurlijk :-)…

Geen foto's van mijn andere werkzaamheden, namelijk het verder opruimen van nog wat stukjes border. Maar omdat het verschil zo miniem is (wat kleine onkruidjes, uitgebloeide bloempjes, droog blad,...) vond ik het de moeite niet om die hier allemaal te spammen. 
Maar heel erg fijn want vandaag ben ik gewoon helemaal rond geraakt in de siertuin achteraan. Of toch wat ik wilde doen. Die half opgegeten Hosta's laat ik maar even voor wat ze zijn. Die ruimt de herfst wel voor me op, en de slakken... 

Hebben jullie vandaag ook zo heerlijk in de tuin gewerkt?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zadendoos

Osmanthus

Geranium 'Rozanne'