13/09/2018 - Olijfwilg snoeien

Het opruimen van stukjes border ben ik onderhand een beetje beu (en jullie hier allicht ook) dus vandaag gekeken welk ander klusje ik kon doen ter afwisseling.
Snoeien, daar had ik wel zin in. Kwam goed uit want de Olijfwilg (Elaeagnus ebbingei) moest nog voor de tweede keer dit jaar wat bijgeknipt worden.
Ik kreeg er vandaag trouwens een beloning voor: de heerlijke geur van zijn bloemetjes.
Ze vallen niet erg op maar wat een aroma! Ik vind dat het een beetje op de geur van Lelies lijkt, zwoel en zwaar.
In de achtertuin was de aangroei sedert de eerste snoeibeurt beperkt, maar die in de voortuin hadden serieus hun best gedaan. Dus ik kon me volop uitleven als 'plantenkapper'.
Dit ziet er al een stuk netter uit.
Hier zie je al goed wat op termijn de bedoeling is, namelijk het brengen van structuur in de winter wanneer de andere beplanting zoals de Hortensia's (wat hebben deze afgezien van de droogte!) kaal is. Ook in de achtertuin staan ze zo her en der ingeplant als groenblijvend element. Door ze in vorm te snoeien ogen ze een stuk rustiger dan wanneer ik ze hun natuurlijk vorm zou laten behouden.
De onderkant van het blad is trouwens echt mooi, net zoals de koperkleurige takken. Dus wat mij betreft een struik met alleen pluspunten!

O ja, nog over snoeien gesproken. Intussen heb ik reactie gehad van Fiskars in verband met mijn vraag over de kapotte Buxussnoeischaar. Helaas, geen vervangveertjes te verkrijgen... jammer. 
Ik moet nog even bezinnen over een eventuele vervanger. Ik heb wel de Aldischaar waarmee ik het werken wel wat onder de knie aan het krijgen ben maar het werkt nog steeds stukken minder vlot.
Mijn 'grote probleem' is dat ik maar kleine handen heb, dus veel gereedschap veroorzaakt dan snel blaren en bleinen. Dus die authentieke metalen Buxusscharen zijn helaas niet voor mij weggelegd.
Ook het zoeken naar gepaste handschoenen is een uitdaging als je niet wil eindigen met schattige tractortjes en dies meer van tekeningetjes erop :-)…

Hebben jullie aanraders van merken met goed gereedschap waar ik eens zou kunnen bij gaan grasduinen voor een nieuwe Buxusschaar?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'