12/08/2018 - Herfstanemonen? Of eerder Zomeranemonen?

Een van mijn favorieten, de Herfstanemoon (Anemone hybrida 'Honorine Jobert')…
Vorig jaar waren ze er al erg vroeg bij, in juli, maar dit jaar waren ze nog eerder! Eind juni waren de eerste bloemen al te bewonderen.
Wel hebben ze erg van de droogte te lijden gehad, op sommige plaatsen zijn ze helemaal kapot gegaan, er viel niet tegenop de gieten.
In de voortuin valt de schade nog mee, wel best veel lelijk blad maar de bloei is blijven doorgaan ondanks alles.
Daarmee had ik gelijk mijn tuinklusje voor vandaag, het fatsoeneren van een groepje Anemonen in de voortuin.
Dat vele knippen bracht helaas een slachtoffer met zich mee, mijn favoriete Buxussnoeischaar van Fiskars is gesneuveld.
Ik had vorig jaar in de Aldi iets gelijkaardigs gekocht toen Fiskars al wat begon te mankeren, zo was het schuifslotje al stukgegaan.  Op het eerste gevoel lukt het toch niet zo ideaal als met deze, de Buxustakjes slipten er gewoon doorheen toen ik twee bolletjes in de achtertuin weer in model wilde brengen... Ik ga de Aldischaar nog wel een kans geven hoor, maar misschien toch met niet al te veel verwachtingen.

Zo ziet het vakje er weer wat opgeruimder (en ook heel wat kaler) uit:
Ook nog wat uitgebloeide Heucherastengels zijn eruit geknipt, net als wat slecht blad van de Geranium (Geranium cantabrigiense 'St-Ola') vooraan. De kruipflox rondom de verlichting staat er pas sedert het voorjaar maar heeft de droogte wonderwel goed doorstaan. Dat hou ik in mijn achterhoofd voor als er randplanten vervangen moeten worden elders in de tuin.
De Buxus zal ik wat extra meststoffen moeten geven. Hij heeft wel zijn portie gekregen in het voorjaar maar het lijkt niet voldoende te zijn. Snoeien hoef ik hem in ieder geval niet te doen.

Toen ik mijn mand met snoeisel wilde wegdoen, viel mijn oog op dit kleine vriendje... prachtig hé.

Hebben jullie ook favoriet tuingereedschap dat moeilijk te missen valt?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'