9/08/2018 - Kleine en grote bloemen

Nu die grote hitte achter de rug is, wordt het tijd om overal de gevolgen wat op te ruimen.
Eén voordeel had die warmte wel: ook het onkruid had het lastig en kiemde veel minder (snel) dan andere zomers. Dus dat scheelde wel in het wiedwerk.

Een uitzondering maak ik steeds voor de viooltjes. Deze mogen zich rijkelijk uitzaaien en alleen als ze echt in de weg staan of op het einde aangetast zijn door meeldauw, haal ik ze eruit.

Wat een perfect bloempje hé:

Met veel rijpe zaaddoosjes eraan, ik zal dus niet snel niet zonder viooltjes komen te zitten, heerlijk!

De dagelijkse klus dan. 
Vanuit de keuken heb ik direct zicht op dit kleine plantvakje:


Het is beplant met vooral groenblijvende planten: Acanthus, Buxus en Geranium cantabrigiense 'Cambridge'. Leuk vooral in de winter om nog wat groen vlakbij te zien.

Hoewel de Acanthus mollis (Berenklauw) goed tegen warmte kan, waren de laatste dagen er toch echt teveel aan. Je ziet nog wel de imposante bloemstengels die intussen al volop zaad aan het maken zijn.


Het blad dat anders mooi frisgroen is, ziet er echt belabberd uit. Tijd dus voor een grote opruimbeurt.
Slecht blad en de uitgebloeide bloeistengels eruit. Voor het zaad laat ik ze niet staan. Zelf heb ik nog planten op overschot staan en om het te ruilen via de post is het niet zo praktisch omdat het zo groot is. 
Achter in het vak staat de Geranium cantabrigiense 'Cambridge'. Ook die heb ik wat teruggeknipt zodat hij nieuw blad kan vormen. De meeste Geraniums verdragen dat terugknippen trouwens heel goed.
Als laatste is het Buxusbolletje weer netjes in vorm gesnoeid.

Het ziet er momenteel een beetje kaal uit.


Maar dat zal niet zo lang duren, want nieuw Acanthusblad is al onderweg.


Dan kan ik ook die laatste slordige bladeren wegknippen (en daar kijk ik al echt naar uit - maar helemaal kaal wilde ik ook niet).

Zijn jullie ook al begonnen met de droogteschade op te ruimen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'