10/08/2018 - Nog meer zaden verzamelen

Een regenachtige dag (met regen die nog nooit zo welkom geweest is) is ideaal om wat verder te doen aan het klusje dat zaden winnen toch wel is.
Pas nu met het verzamelen merk ik hoe wonderlijk mooi die zaaddoosjes kunnen zijn, en hoe ingenieus bedacht de verspreiding gaat. Dat laatste merk ik vooral als ze soms overal in het rond vliegen behalve in het bakje waarin ik ze graag wil hebben :).

De Stachys (Ezelsoren) vind ik schitterend om te zien. Ben er alleen nog niet helemaal achter hoe ik de zaadjes makkelijkst eruit krijg. Eerst schudden, dan valt al een eerste deel eruit, maar erna hoor ik dat er nog achterblijvers zijn. Het hele boeltje ontmantelen dan maar? Of nog wat langer wachten tot er nog meer spontaan uitvallen later?

Dit zijn doosjes van Leeuwenbekjes:
Die zijn makkelijker, flink schudden, en nog een keer schudden, en nog een keer en dan is het wel klaar.

Voor vandaag zit het erop. De Leeuwenbekjes en Linaria zijn toegevoegd aan het lijstje van wat klaar is. Ik moet het in fases doen want anders krijg ik teveel last van mijn nek door de blijkbaar niet zo ideale houding waarin ik aan de bank sta.

Hebben jullie nog tips en trucs om de zaadjes makkelijker te kunnen oogsten? Ik hoor het graag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'