4/08/2018 - Bloemenzaden verzamelen

Prikneus (oftewel Lychnis coronaria), prachtig in al zijn eenvoud...


Een tijdje geleden stonden ze dus nog zo mooi in bloei. Helaas heb ik het gevoel dat door de warmte en droogte alles veel sneller uitgebloeid is.
Dus tijd om zaden te verzamelen. Nu is Prikneus wel zo'n plant waarvan ze zeggen dat als je hem eenmaal in de tuin hebt, je er nooit meer vanaf raakt. Dan zeg ik: 'hopelijk!'. Allicht heeft ie zichzelf al her en der ook al uitgezaaid omdat er best al wat droge takken waren toen ik begon met verzamelen. Dus hopelijk piepen volgend jaar her en der nieuwe plantjes op.

Ik heb mijn mans werkbank in de garage ingepikt om er met het sorteren van de zaden aan de slag te gaan.


Sommige soorten zoals de Tagetes (Afrikaantjes) zijn heel makkelijk. Andere vragen wat meer prutswerk om het zaaddoosje open te peuteren en te zien of je wel alle zaadjes geoogst hebt.
Maar uiteindelijk word je dan beloond met een heleboel kansen tot nieuwe plantjes :-).


Het lijstje met zaden in de aanbieding groeit langzaamaan.
Qua vaste planten heb ik:
- Armeria maritima 'Alba'
- Aquilegia
- Centaurea dealbata
- Eryngium planum
- Helleborus odorus
- Lychnis coronaria
- Phlomis tuberosa
- Stachys byzantina
Later komt daar zeker ook nog Echinacea purpurea 'Magnus' bij.

Het lijstje één en tweejarigen is nog niet zo groot. Voorlopig blijft dat steken op stokrozen, Afrikaantjes en Leeuwenbekjes.

Verzamelen jullie ook zelf zaden?
Het lijkt me trouwens ook wel leuk om te ruilen om zo nieuwe soorten te kunnen uitproberen. Moest jij ook willen ruilen of interesse hebben in een van bovenstaande zaden, laat het me zeker weten met een berichtje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'