18/01/2019 - Vriesplantjes en bollen uit warmere streken

Mooi is het wel, dat laagje rijp dat de hele tuin bedekt... en hier de Heucherablaadjes in het bijzonder.
Maar wel heel erg frisjes nu. Ze voorspellen trouwens nog koudere temperaturen voor volgende week. Deze keer maar zien dat ik de Hebes op tijd inpak om ze te beschermen. Het wordt dus toch nog winter.

Geen buitentuinwerk dus vandaag. Wel een eerder toevallig klusje. 
Een tijd terug had ik van een vriendin 3 bollen van Zeeui gekregen (Urginea maritima). Ze zaten netjes beschermd in krantenpapier in een doosje. Ik weet niet wat me het doosje weer deed openen maar het was in ieder geval wel een 'gelukje'. Ik trof ze namelijk zo aan, al enthousiast om te gaan groeien...
Ik had ze eigenlijk in de border willen planten, op een van de warmste plekken. Maar dat lijkt me op dit moment niet zo'n strak plan.
In een pot dan maar.
En dan maar zien of ik ze later in een grotere pot moet overplanten of het alsnog buiten kan.
Eerst ging ik ten rade op het www, maar dat leverde vooral tegenstrijdige informatie op. Volgens de ene website is de bloei in het voorjaar, volgens een andere in het najaar.
Afwachten maar zeker, en zien wat deze bollen al dan niet gaan doen. Wordt vervolgd dus.

Zijn jullie ook in voor zo'n experimentjes als dit met planten die je niet 'kent'?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'