2/01/2019: Fris groen

Eén van mijn goeie voornemens / plannen is om - wanneer mijn (werk)agenda het toelaat - elke dag een klusje in/voor de tuin te doen. Vele kleine klusjes zorgen uiteindelijk toch voor een groot resultaat.

Vandaag op de planning: het fatsoeneren van de Helleborussen (Helleborus odorus). Ik zag dat er weer leven in zit, bloei zelfs al bij een paar planten.
Hoog tijd dus om het lelijke blad weg te halen zodat de bloemen straks volledig tot hun recht kunnen komen.
Ik zag dat er ook weer zaailingen waren. Misschien moet ik ze dit keer weghalen en in potjes uitplanten want van die van vorig jaar is helaas niets overgebleven.
Een beetje kaal zo, maar dat zal wel weer snel veranderen. 
Hier in de voortuin ligt niet veel afgevallen blad in de borders. Achteraan is dat wel even anders. 
De twee zones met Helleborus waar ik vandaag aan gewerkt heb, heb ik ook al bladervrij gemaakt. Ik weet dat het beter is om dat pas in het voorjaar te doen maar heb ondervonden dat het dan gewoon teveel in een keer is. Dus ik doe het nu hier en daar al een stukje, vooral waar ik weet dat er lentebloeiers staan. Dan worden ze niet teveel belemmerd in het naar boven komen en komen ze mooier tot hun recht. 
Soms is tuinieren ook een beetje afwegen...

Zijn jullie ook (weer/nog) bezig in de tuin? Of is het winterrust bij jullie?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zadendoos

Osmanthus

Geranium 'Rozanne'