6/01/2019 - De laatste wortels en bolletjes bevrijden

Stilaan raakt de moestuin leeg. Dit zijn alvast de laatste wortels. Er is nog één vakje maar die worteltjes zijn amper potlooddik. Ik vermoed dat dat niets meer wordt met de echte winter in het verschiet.

Nog een opruimklusje vandaag op het programma: het aanpakken van de onderste zone rondom het ronde terrasje. Daar staan een heleboel Crocusjes. Ik heb deze gekregen van mijn vader, uit zijn tuin gerooid na de bloei en zo dus in mei op mijn knieën een hele namiddag rondgeschuifeld tot ze allemaal in de grond zaten, niet eens wetende of het werk zou lonen.
Maar ja dus, intussen al een paar jaar zijn ze mijn lentebodes. 

Alleen, niet zo slim dus, hebben we ook in die zone schors gestrooid. Neem daar nog een dik pak bladeren bij van de Esdoorn van de buren die er zowat vlak boven staat. Zo is er voor die arme bolletjes amper beginnen aan om  daar door te komen.
Dus vandaag dan toch een begin gemaakt om dat te veranderen. Eerst zoveel mogelijk van dat rottende blad eruit gehaald. De schors komt een trapje hoger te liggen tussen de grassen. 
Voila, nu moeten de bolletjes niet zoveel moeite doen om hun kopjes boven te steken.
Leuk om zien hoe ze zich al een beetje aan het vermeerderen zijn.

Voor de rest probeer ik mijn opruimkriebels nog maar even de baas te blijven. De bladeren en plantenresten bieden per slot wat bescherming, aan de planten en aan allerlei kleine beestjes.

Hebben jullie al last van opruimkriebels?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Osmanthus

Zadendoos

Geranium 'Rozanne'